Mediterrán táplálkozás

Mindjárt itt a nyár, és már vágyódunk az év első igazi nyaralása után. Hagyni a lelket kószálni, ellazulni, és ami talán a legjobb: Újra lehet igazán dőzsölni és élvezni az életet!

Friss hal, grillezett zöldség, ciabatta, … mindezek számunkra a nyár, a napsütés és a tenger csodálatos érzéséhez fűződnek, de ez nem minden! A mediterrán étrend a legegészségesebb táplálkozási módok közé tartozik. 

Mi minden tartozik hozzá?

Az alábbi élelmiszerek a mediterrán táplálkozás esetében nem megkerülhetők:

#1: Friss zöldségek

Paradicsom, cukkini, padlizsán, paprika, uborka, stb. Akár nyersen, olajosan vagy grillezve – a szezonális zöldségek mindig ott kell legyenek egy igazi mediterrán konyhában!

#2: Olíva, olíva, olíva!

Az olívabogyók igazából a legfontosabbak. A délen használt olívaolaj egészen kiváló minőségű, és csodálatosan intenzív íze van! Különösen fontos az egészségünk számára is, mert a szívinfarktus és az agyvérzés ellen is megvéd. A környezeti behatások által a szervezetünkben “oxidatív stressz” keletkezik. Ennek ellenségei az antioxidánsok, melyeket az olívaolaj is nagy mennyiségben tartalmaz. Az olívaolajon kívül az olívabogyók egyéb más formájukban sem hiányozhatnak az asztalról: üvegberakott olíva, olívakrém, olívás ciabatta vagy focaccia, stb.!

#3: Friss fűszerek

Sehol máshol nem fűszereznek annyit friss fűszernövényekkel, mint a Földközi-tenger térségében. Ezen a tájékon jó időben a friss fűszernövények ott zöldellenek a teraszokon és kertekben. Bazsalikom, oregánó, kakukkfű, … Mindenekelőtt azonban ha a friss fűszernövények használatával kispóroljuk a sót, már sokat tettünk az egészségünkért és főleg a szívünkért!

#4: Komplex szénhidrátok

Kenyér és tészta. A jó minőségű szénhidrátok nem csak jóllakatnak minket, hanem fontos energiával és tápanyagokkal látnak el bennünket. Az olasz tésztához vagy a tipikus olasz kenyérfélékhez, mint a ciabatta és focaccia, legtöbbször keménybúzát vagy durumbúzát használnak. Ez a gabonaféle édeskés, diós ízével tűnik ki, és különösen lággyá teszi a termékeket. 

#5: Friss hal

Nem csak az olívaolaj tesz nekünk jót az értékes zsírsavainak köszönhetően, hanem a hal is értékes zsírokat tartalmaz, ezért sokkal többször kellene szerepelnie az étrendünkben. A friss hal legjobban natúr sütve vagy grillezve élvezhető, friss fűszernövényekkel töltve, egy kevés citromlével és fokhagymával ízesítve.  

#6: Diófélék és magvak

Dió, pisztácia, napraforgómag, mandula, lenmag … A magvak is ugyanúgy értékes zsírokkal látnak el minket, és naponta kellene a tányérunkon lenniük. Snack-ként napközben, vagy magvas kenyérként, illetve grillezett péksüteményeken/-ben.   

Hogyan tudom haza hozni a mediterrán-diétát?

Az összes ilyen csodás élelmiszer kapható nálunk is. Az olívaolaj és hal esetében figyelni kell a jó minőségre és a termék eredetére. Különösképpen a zöldségeknél és a kenyérnél, valamint a gabonaféléknél optimális választékkal rendelkezünk. 

Milyen lenne tehát egy grillezős este a barátokkal, ahol Ön friss, grillezett halat, párolt zöldséget és egy finom olívás ciabattát szolgálna fel? Látni fogja, milyen könnyű elhozni a nyaralás-feelingjét a saját kertjébe!

Megosztás