Te is zabos vagy? 

A zab egy igazi hazai szuperétel, mely első sorban nagyszerű tápanyagai miatt népszerű. A zab lovakra gyakorolt hatásából levezetve, a XVI. század óta létezik a szólás – “Zabos vagyok”, amellyel a felpörgött, ideges személyiséget szokták fémjelezni. Hogy minek köszönheti a zab különleges tulajdonságait, eláruljuk ebben a cikkben. 

A zab mint szuperétel

Leggyakoribb felhasználási formája a zabpehely. Ehhez a magot lehántolják és végül pehellyé lapítják. A nagyszerű ebben, hogy a zabpehely így teljes kiőrlésű marad, és nagy mennyiségű értékes összetevőt tartalmaz. 

Béta-glukán, a szuper-rost

A zabpehely rostokban nagyon gazdag, mivel 100 gramm zabpehely 10 gramm értékes, emészthetetlen növényi összetevőt tartalmaz. Egy átlagos felnőtt napi igénye ebből kb. 30 gramm. A béta-glukán egy nagyon különleges, vízben oldódó rost, amely két különleges tulajdonsággal rendelkezik. Először is hozzájárul ahhoz, hogy a vércukorszint étkezés után kevésbé emelkedjen meg, másodszor pedig hozzájárul a vérben a normális koleszterinszinthez. Ez két olyan nagyszerű tulajdonság, melyeket már a XX. század eleje óta a zabdiéta alkalmazásával a diabétesz-kezelések javára fordítottak.  

Növényi fehérje

100 gramm zabpehely kb. 14 gramm fehérjét tartalmaz, ennek nagy része olyan esszenciális aminosav, amelyeket az emberi test magától nem képes előállítani. Például egy reggeli zabos-szójás tekercs humusszal így egy ideális fehérjeforrás lehet.

Kiváló minőségű zsírok

A zabban -összehasonlítva más gabonafélékkel- kicsivel több olyan zsír van, melyek nagyon jó minőségű zsírsavak. 100 gramm zab 7 gramm zsírt tartalmaz, aminek egyharmada többszörösen telítetlen zsírsav. Ez a  koleszterinszintünket pozitívan befolyásolja, és a testünkben gyulladáscsökkentő hatással bír. Aki ezeket a nagyszerű hatásokat még jobban ki szeretné használni, még adjon pl. egy teáskanál lenolajat, kendermagolajat vagy dióolajat a zabkásájához. 

B-vitaminok

A B-vitaminok csoportja létfontosságú szerepet játszik az idegrendszerben az ingerület átvitelnél. Mivel vízben oldódó vitaminokról van szó, rendszeresen kell őket pótolni, mert a testünk nem tudja őket raktározni. Akinek nagyon stresszes a munkája vagy magánélete, annak különösképpen kellene figyelnie a kiegyensúlyozott, B-vitaminokban gazdag táplálkozásra. Itt fő forrásnak leginkább a teljes kiőrlésű termékek számítanak, a zab mindenekelőtt tiaminban (B1), folsavban és biotinban (B7) gazdag. Egy egyszerű kis köztes zabpelyhes, gyümölcsös, joghurtos snack a munkában optimális módon feltölti a testünket egy intenzív munkanap során is. 

Vas

A vas a nyomelemek közé tartozik és mint a vörös pigment, hemoglobin alkotóeleme a vér oxigén szállításáért felelős. Különösen a nőknek kellene a ciklusuk során a vérveszteség miatt célzottan az elegendő vaspótlásra figyelniük. Állati eredetű termékek mellett a gabonafélék is a legfontosabb vasforrásnak számítanak. A vas felszívódását C-vitaminnal kombinálva lehet növelni. Ideális kombinációk lehetnek az édes kása zabpehelyből, pl. eperrel, csipkebogyóval, naranccsal vagy akár a pikáns változatok zabdarából brokkolival vagy a C-vitamin bombának számító paprikával.

A napi zab-adag 

A zab egy olyan kiváló minőségű, értékes gabona, amit már évszázadok óta nagyra becsülnek Európában. Mindegy, hogy ez egy zab-diéta, a nagymama zablisztes levese vagy az aktuális trendek szerinti nagyszámú kásavariációk és müzliszeletek egyike: a zabpehely nemcsak finom, hanem jót tesz a testünknek! Rendszeresen építsük be a napunkba: akár  házilag készített müzliszelet alapjaként, akár a következő munkanapra elkészített gyümölcsös müzliként vagy nagyszerű zabpelyhes péksütemények formájában. 

Megosztás